Articole

despre branding, marketing și nu numai
alba_iulia

Alba Iulia – câștigătoarea mea în competiția City Branding-urilor din România

Împreună cu prietenul și colegul meu de blogosferă provincială Marius Rusu îți voi enumera în cele ce urmează motivele pentru care Alba Iulia se „mișcă” atât de bine la capitolul branding de oraș, în comparație cu alte orașe care au investit în astfel de proiecte „la modă”. Dacă vrei, este o analiză a ingredientelor ce au făcut posibilă concretizarea unui început de brand sănătos și ce ar trebui să aibă în vedere celalalte orașe care vor cu adevărat să facă ceva.

Cel mai important ingredient

PROPOVĂDUIREA UNEI SINGURE ZEIȚE

Poate a fost din cauza unui noroc chior de context istoric, geografic și politic, poate a fost un moment de geniu al cuiva, poate pur și simplu așa a fost să fie – cel mai important lucru pe care l-a făcut Alba Iulia a fost că s-a concentrat pe o singură direcție – Cetatea.

În toate celelalte orașe ale României, s-a analizat, s-a dezbătut public până s-a creat un talmeș-balmeș. Cine să fim oare? Cine să ne reprezinte? Ce să fie imaginea? Care să fie simbolul? Cum să creăm povestea de brand? În cazul Albei-Iuliei s-a luat decizia simplă și la îndemână – Cetatea e bună de promovat. De unde au rezultat, în mod logic, toate ingredientele:

  • Cetatea poate fi cel mai bun obiectiv turistic;
  • Cetatea a stat la baza creării unei identități vizuale frumoase;
  • Cetatea este simbolul intrinsec al orașului, chintesența brandului de oraș;
  • Cetatea este subiectul unei experiențe turistice, emoționale și istorice.

Atât de simplu și de natural.

La Cluj existau la un moment dat teme de genul – Statuia lui Avram Iancu nu o putem promova căci se supără maghiarii, nici cea a lui Matei că se supără românii (sunt și ei alegători, nu?). Mergem cu „lupa capitolina”? Nu, căci mai sunt orașe care au și ele „lupe”. Și direcția de centru universitar este foarte interesantă. Ba nu, multi-culturalitatea. Ba nu, inima Transilvaniei. Ba nu, Clujul este un centru de distracție interesant. Până la urmă, încă nu știm ce este. Poate ne vom da seama în următorii ani care e adaptarea la realitate a ideii de „Oraș Comoară” – eu sunt prost și nu știam că asta este esența Clujului.

Revenind, auziți la Alba Iulia slogan nesimțit de simplu: Cealaltă Capitală. Bă, Clujule! Bă, Bucureștiule! „Cealaltă Capitală”? Cum se poate atât de simplu și de frumos. Nu știu străinilor cum li se va comunica dualitatea mesajului, dar pentru români e cel puțin „abordabil” pentru a se îndrăgosti.

„Hai să nu ne stresăm de Sighișoara!” – și-au spus alba iulienii, pe bună dreptate. Managerii orașelor poate că nu au învățat (mai este timp) că nu e musai să ai un produs unic, ci să câștigi bătălia la raft. Una este ideea de Produs Unic (ca și monopol) și alta este ideea de Promisiune Unică de Vânzare. Ce găsești la Sighișoara, nu are legătură cu ce găsești în Alba Iulia – descrierea generică de „și acolo, și acolo sunt niște ruine” este idioată pe principiul „și la gară și la Starbucks găsești cafea”. Alba Iulia a plusat, a avut din nou noroc (cam mult noroc ca să fie întâmplare) cu faza cu „Cea mai mare cetate din România”. Alo, Sighișoara, mă mai auzi? Ah, am crezut că ai pierdut semnalul. Poftim provocare și pentru Sighișoara. Și pentru Sibiu. Altcineva?

LASĂ-I PE CEI MAI GOSPODARI CA TINE SĂ ÎȘI FACĂ TREABA

De la nenea Ogilvy citire (eu la el am citit-o). Este vitală implicarea Privatului în tot acest proces de branding. Nu prin intervenție altruistă, ci prin „făcutul de treabă”. Dacă primăria nu îi lăsa pe frații Sabău să facă ce știu ei mai bine și mai cu drag, să restaureze în 2006 bastionul Sf.Ștefan poate că acum nu vorbeam de un asemenea succes. Datorită lor a luat naștere „Traseul celor trei fortificații” care intră la capitolul „lucrăm cu ce avem”, dar ce avem este și facem să fie „cea mai” superbă chestie. Nu e de ajuns să ai un produs dacă nu îți vinzi ingredientele ce fac acel produs special. Repet, Primăria a fost deșteaptă că a concesionat treaba, iar GrupCorint (firma celor doi frați) a fost deșteaptă că și-a făcut treaba bine și că a dat imboldul traficului de turiști (în special albaiulieni). Primăriei i s-a făcut poftă, a văzut potențialul economic (pentru că nici o instituție nu „vede” că banul poate curge), a văzut potențialul pentru capitalul de imagine, ș.a. Această poftă a făcut Primăria să extindă, pe bani europeni, lucrările de restaurare și să refacă anumite părți din Cetate (reconstrucţia părţii de vest, demolată în mare parte în 1921 pentru a face loc construirii Catedralei Reîntregirii Neamului necesară pentru încoronarea lui Ferdinand din 1922).

Trebuie să înțelegi că nimic din cea au făcut Primăria și „Agentul Economic” nu este de domeniul fantasticului – restaurezi ce ai, îmbraci ce ai, vinzi ce ai. În plus, nu trebuie să inventezi nimic fantastic. Nu e rău dacă se întâmplă, dar nu e de-o importanță Capitală ;) . Adică: schimbul gărzii, soldații austrieci îmbrăcați „mumos”, căluții – sunt elemente care sunt frumoase pentru că se întâmplă și nu pentru că sunt unice.

NU TE SPERIA DE SCANDALURI! FOLOSEȘTE-LE!

Chiar și într-un proces de city branding nu ai cum să îi mulțumești pe toți. Alba Iulia și-a luat porția de scandaluri, dar le-a folosit în avantajul lor. Acum, să nu mă înțelegi grești – dacă se pot evita discuții, evită-le! Dacă nu se poate însă, gestionează-le. De la vestitul mesh „scandalos” până la „distrugerea” Parcului Custozza, toate aspectele negative au folosit până la urmă în promovarea ideii Cetății Alba Iulia pentru ceilalți români din afara orașului. Urăsc ideea de „any publicity is good publicity” – dar aici a avut efect.

AI ÎNCREDERE ÎN SPECIALIȘTI

Eu știu de două experiențe reușite ale Primăriei:

  • Colaborarea cu Adrian Docea, care indiferent dacă a făcut-o pe bani sau gratuit, a făcut o treabă foarte bună în ceea ce privește identitatea vizuală – să mă plesnească dacă îmi pot da seama cum a reușit să îi convingă Primăria să aibă încredere în el – explicația stă în ideea de „oamenii deschiși din Primărie” sau pur și simplu de omul potrivit la locul potrivit;
  • Colaborarea cu bloggerii pentru „Comoara din Cetate” – care după mine este cea mai tare acțiune inițiată de niște influenceri în colaborare cu o entitate de stat – adică: Andrei (Makavelis), Marius Rusu, Liviu Stanciu și George Andone. Sunt convins că Marius Rusu vă va încânta într-o zi cu rândurile care descriu povestea Concursului – fi-ți pe fază, va avea loc o ediție și în acest an.

Dacă nu te pricepi, nu este absolut nicio rușine să ceri ajutorul și să plătești oamenii care pot și știu să facă lucrurile bine. Alternativa cu „lasă că ne descurcăm noi mai ieftin sau cu nepotu’ lu’ contabila” este grotească și cancerigenă.

FĂ EVENIMENTE!

Asta este proiecția brandului de oraș cu cea mai mare rată de reușită. Vrei să ai turiști (români și străini)? Fă circ, domnule! Asta înseamnă turism! Vin vizitez un bastion, o cunetă, o măslină istorică, dar după aceea vreau și altceva. Doar vrei să stau câteva zile, nu?

În foarte multe orașe se „întâmplă” maximum 3 evenimente pe an. Păi ce e asta?
Nu zic că Alba Iulia are cele mai multe evenimente pe kilometru pătrat, dar este pe drumul cel bun:

  1. Zilele Orașului (varianta Primăriei)
  2. Zilele Cetății (varianta de „agent economic”) – deocamndată câștigă la nivel de consistență, are timp și Primăria să mai calce cearceaful în timp
  3. Festivalul Internaţional de teatru “Poveşti”
  4. Festivalul şi concursul naţional de Folk “Ziua de mâine” – mi se comunică „în cască” că e cel mai interesant festival de profil din țară
  5. Festivalul cultral Dilema veche
  6. Noaptea în care istoria prinde viaţă (parte din Noaptea Muzeelor)
  7. Sărbătoarea muzicii
  8. Festivalul AlbaJazz

Sunt opt? Sunt.

AI RĂBDARE

Menționez doar intervalul 2006 – 2012, necesar pentru ca să înceapă să se „vadă” lucruri.

DE CORECTAT

Din fericire, Alba Iulia mai are de lucrat la niște capitole unde din păcate se simte absența unor direcții coerente și stabile. Aici voi aminti doar:

Website-ul oficial al Cetății

Încă nu mă dumiresc, ca și turist, pe ce site trebuie să intru ca să aflu chestii. Mă refer la partea cu „dau pe Google”. Mi-aș dori un singur site unde să aflut „de toate”.
Aici recunosc, Marius Rusu mi-a luat vorba din gură, bloggerii ar trebui să facă „neshte” lobby pentru a corecta acest aspect. Domnul Makavelis a primit indicații extrem de prețioase și clare (sper), de vreo 10.000 de euro de la subsemnatul, vis-a-vis de concretizarea unui vehicul integrat (web+print). Asta acum 4 luni. A fost ocupat, se pare, sau a uitat.

Ar mai fi câteva chestii și mai simple, și mai complicate de realizat dar ți le voi scrie cu altă ocazie.

NOTĂ DE FINAL:

Încerc să scriu acest articol tot de 4 luni (atunci discutam cu Marius și Makavelis despre el) – deci nici eu nu sunt mai breaz – și nu aș fi reușit nici în ziua de astăzi să îl scriu fără ajutorul lui Marius Rusu, insider-ul fără de care nu aș fi știut multe dintre detaliile „problemei”. Am primit de la el un ajutor de vreo 10 pagini de informații (atât mi s-au părut) din care am folosit doar acelea ce se potrivesc analizei mele și specializării acestui blog. Îl rog pe Marius pe această cale să facă un pustiu de bine și altora și să publice materialul la el pe blog așa cum este. Eu l-aș scrie cu tot cu paranteze și inputuri personale pentru că acelea, sunt sigur, că vor face viitorul articol genial. Cred că Alba Iulia merită un astfel de articol de la un albaiulian și nu de la un fiu adoptat de Alba Iulia acum 12 ani (am făcut liceul acolo – poate de aici doza micronică de subiectivism). Ca și fiu adoptat acum de Cluj-Napoca, abia aștept să scriu un articol similar despre orașul în care vor crește copii mei. Sper să nu fie nevoie de o eternitate.

Fiți creativi, în fiecare zi!

 

Foto: http://www.turismland.ro

Comentarii:

  1. Pingback: Confirmarea oficiala || Some things will never change


  2. Ştiu că stă “la copt” de ceva vreme articolul ăsta. A “dospit bine”, îmi place cum a ieşit, Alba Iulia e onorată. Mulţam de menţiuni, bucuros să te ajut.
    Să public un articol de 10 pagini de informaţii? Hmmm, cam mult. Poate-i fac un rezumat.


  3. Este una dintre cele mai frumoase cetati din Romania, asta e clar. Ca elemente unice pot fi luate portile si celula lui Horea. Asa am descoperit eu, cetatea, intr-o vara: http://hai-la-bord.blogspot.com/2010/08/cetatea-alba-iuliascaldata-de-razele.html


    • Foarte frumoasă excursia ta.


      • Ma bucur ca ti-a placut. A fost una pe care o voi tine minte mult timp de acum incolo. E o cetate chiar faina. Felicitari tuturor celor care s-au implicat!


  4. Frumos articol ! Sunt albaiulean si sunt mandru de orasul meu :) Sunt deasemenea surprins pe zi ce trece de ce se intampla in acest oras si felul cum se transforma. Multumim pentru remarcile pictate !


  5. Articolul acesta e bun de tinut minte. Cei care dorim sa punem umarul la cresterea acestui brand (Alba Iulia) ne putem folosi de ideile expuse aici. Dragos Alexa, multumim! Eu am de gand sa dau drumul pe blog unui material cu nasterea logoului orasului Alba Iulia, iar articolul tau constituie impulsul care ma determina sa fac asta.


    • Ma bucur Emanuel ca ti-am dat un imbold pozitiv. Abia astept sa citesc articolul tau. Sincer.

  6. Pingback: Alba Iulia – cealaltă capitală | emanueldragusin.ro


  7. Superb oras!

  8. Paula

    Foarte frumos si orasul si articolul. Ar trebuie sa il citeasca mai multi clujeni…poate poate :D


    • Multumesc Paula! Sper si eu sa citeasca si sa faca mai mult clujenii. Chiar si eu…

Comentează și tu!